Sham minus the poo

Hey iedereen, vandaag ga ik het hebben over DIY Shampoo. Aangezien ik sinds mijn dertiende mijn haar verf (ik heb ondertussen heel wat kleuren gehad..) is mijn blonde haar nu heel erg beschadigd. Ik heb al van alles geprobeerd, denk maar aan shampoo en conditioner voor geverfd en beschadigd haar, haarmaskertjes uit de kruidvat, serums, speciale olie.. Natuurlijk, er is wel verbetering, maar niet zoveel als dat ik had gehoopt. Current situation; mijn haar voelt letterlijk als een bezem en als ik er genoeg haarproducten in gooi dan voelt het als rubber.. Ja. Bummer. 
Gisteren liep ik dus in de Bodyshop en ik zag daar een organische bananenshampoo & conditioner, en het rook zóóó lekker! Helaas was het een te klein flesje voor zo’n prijs dus ik besloot het maar te laten voor wat het is. (Don’t get me wrong, I will be back to buy it..) Hoe dan ook, nadat ik die producten zag vond ik dat het echt wel tijd werd voor een ommekeer vanochtend, dus besloot ik te gaan kijken naar DIY shampoo recepten. Ik heb ooit gelezen dat als je de ingrediënten van een etenswaar niet kan uitspreken, dat je dan maar beter een appel kan nemen. Ik vind dit eigenlijk heel logisch klinken, maar waarom zou het dan niet gelden voor beautyproducten? Je moet toch weten wat je allemaal op jezelf smeert? Besides, nu we in deze tijd van de opkomende populariteit van biologische producten zitten, weten we toch allemaal onderhand wel dat natuurlijke ingrediënten meer voor je doen dan onnodige chemische stoffen? Vandaar ook de titel ‘Sham minus the poo’. Vraag maar aan je ouders of grootouders wat zij gebruikten tegen littekens, wonden, ziektes en ga maar door: homemade remedies, precies. Dus ik ging op zoektocht naar een nieuw shampoo recept, en ik kwam dezelfde onzin tegen die je zelf ook kan aflezen van de gemiddelde shampoofles; baking soda, schuimvlokken.. What? Het gaat er toch om dat het biologisch is? Uiteindelijk kwam ik gelukkig een blogger tegen die een makkelijk recept had geplaatst. Ik heb daar nog wat producten aan toegevoegd et voilà, a sham minus poo was born! Hier is het recept

What you will be needing is
– soort mixer (blender, staafmixer, noem maar op)
– een flesje dat je kan sluiten met een dop of pompje
– één avocado
– één banaan
– twee theelepels honing
– drie theelepels olijfolie
– water

collage

What you need to do
Oké, supermakkelijk: snijd de banaan in schijfjes, lepel de avocado uit, doe de honing en olijfolie erbij in een kom of wat dan ook, doe er iets van 1 dl water bij (hangt ervanaf hoe creamy je de shampoo wilt hebben) en mixen die hap! Wanneer je daarmee klaar bent giet je het in een handig flesje o.i.d.

pompje

Review
Naast dat deze shampoo gemakkelijk te maken was, is het natuurlijk ook geld besparend. Ook weet je precies wat in de shampoo zit, en aangezien het allemaal gewoon voeding is, kan je er zo veel van gebruiken als dat jij maar wilt. Je hebt trouwens niet echt het idee dat je shampoo in je haar doet, het is namelijk meer een crème, vooral omdat het niet schuimt. En dat is maar goed ook, want normale shampoo’s die schuimen wel terwijl ze in principe niet echt veel voor je haar doen; AKA je wordt voorgelogen door die vertrouwde schuimlaag op je haar. Wel werd ik omringd door een heerlijk bananen aroma, yum! Ik merkte verder dat mijn haar zachter was tijdens het uitspoelen. Verder heb ik er alsnog een chemische conditioner ingedaan, van Pantene nature fusion, die werkt supergoed op mijn haar (ook al ga ik die binnenkort ook vervangen door een biologische homemade conditioner). Na het wassen heb ik niks in mijn haar gedaan, geen vertrouwde serum, geen rijke voedingsolie, geen leave in conditioner en ook geen anti frizz lotion. Now, I’m not gonna say it’s some sort of magic potion, maar ik merkte gelijk verschil! Natuurlijk, mijn haar is niet superzacht geworden maar het is in ieder geval minder stro-like. Woohoo! Mission accomplished, ik ga niet meer terug naar winkelshampoos.

Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad.
Geloof je mijn ervaring niet?

Just try it yourself!

 

XOXO
Aida

