warning: this could get ugly

16 februari 2014; 16:40 ; bij de lokale supermarkt
Ik had de platina haarverf net uit mijn haar gewassen en vervolgens vluchtig mijn haar geföhnd dus ik had een heuse blonde afro over mijn schouders hangen. Verder had ik even snel een zwarte joggingsbroek en shirt aangetrokken, daarover mijn korte grijze bontjas. Oh, en ik had even wat foundation en lipgloss opgedaan.
Ik loop dus met een tasje van de supermarkt, gevuld met wat basic producten die mijn moeder nodig had, over straat. Uit mijn ooghoeken zie ik dat er een man met een sporttas uit een auto stapt, die dan weer wegrijdt. Iemand heeft hem vast afgezet, denk ik. De man loopt langs mij en voordat hij aan mij voorbij is zie ik hem naar me kijken..

Ey schatje, kom je met me neuken? Nou?

Ladies, komt dit bekend voor? Je loopt rustig over straat, ook gewoon fully clothed en zo’n smeerlap gooit een opmerking naar je hoofd. Wat zijn je opties?

1. Trek een mes en snijd zijn keel open en word opgepakt
2. Trap hem in zijn klokkenspel en word mishandeld
3. Scheld hem uit en veroorzaak iets nog ergers dan zijn opmerking
4. Negeren en weglopen en hopen dat hij je niet achterna komt

Optie 4 is dus de enige optie die, ik denk, alle vrouwen volgen. Want we weten dat een opmerking erover maken, of gewelddadig reageren een nog ergere reactie veroorzaakt bij het mannelijke zwijn dat zich in eerste instantie al niet kon inhouden.
Kortom, vrouwen mogen niet eens wat zeggen van deze gross opmerkingen. Wàt?! Erger nog, vaak voelen vrouwen zich gevleid als ze zoiets van een onbekende horen.. Kind of messed up, but it’s true..

Bij mij begonnen de opmerkingen toen ik 13 jaar was, en tot op heden krijg ik bijna elke keer een opmerking naar mijn hoofd als ik even ergens alleen heenga. Sterker nog, zelfs met een vriendin erbij is er altijd wel een of andere gozer die iets moet zeggen. En ik weet zeker dat elke vrouw minimaal één keer een seksueel getinte opmerking heeft moeten negeren. How wrong is this? Omdat dit zó vaak voorkomt, beginnen (vooral jonge) vrouwen zich af te vragen wat er mis met ze is als ze geen smeerlap aantrekken. Wat is er mis met deze mannen? Waar zijn de tijden gebleven dat vrouwen gewoon met respect werden behandeld op straat? Hoe fout is het dat zelfs vrouwen nu beginnen te geloven dat hun kleding deze opmerkingen en zelfs verkrachtingen uitlokt? Hoe fout is het dat vrouwen zich niet eens mooi kunnen maken zonder disrespectvolle, seksistische woordjes aan te horen van buitenaf? Hoe fout is het dat vrouwen zichzelf de schuld geven als ze deze opmerkingen krijgen?

Héél fout

Maar.. wat doe je eraan? Je kan het niet stoppen of voorkomen. (Tenzij je in een zak de straat opgaat). De trieste waarheid is dat je er als vrouw gewoon aan moet wennen. Aanhoren, negeren, in een stevig tempo doorlopen. En dat is het. Dat is de trieste waarheid. Just, please.. weet dat er niks mis met je is als je één keer geen opmerking naar je geslingerd krijgt. Als je geen opmerking krijgt, dan betekent dat dat je omringd bent met mannen die zich in kunnen houden. Want c’mon, iedereen om je heen weet heus wel dat je the prettiest bent.

Dus, meiden, don’t worry, you’re as good as it gets, vooral zonder smeerlap opmerkingen.

XOXO,
Aida

