Top 5 van ontspanningsoefeningen en activiteiten

Hey, iedereen! Ik loop altijd om van alles te stressen en dat doet mijn body, mind and soul écht geen goed. Ik probeer altijd wijze woorden te volgen, welke vaak niet echt helpen. Ik deel maar even een van die quotes, hopelijk hebben jullie er wel wat aan.

“If you don’t have a problem… then don’t worry.
If you have a problem, but you can’t do something about it….then don’t worry.
If you have a problem and you can do something about it …then don’t worry.”
 – Dalai Lama

Snappen jullie hem? Als je geen probleem hebt, dan moet je die dus ook niet zoeken. Als je een probleem hebt waar jij in principe machteloos bent, dan moet je het accepteren. Als je een probleem hebt waar je wèl wat aan kunt doen, doe het dan! Het is voor mij echter makkelijker gezegd dan gedaan.. Dus, lieve lezers, zie hier: Een lijstje met een paar ontspanningsoefeningen/mogelijkheden voor als je de Dalai Lama links laat liggen..

1. Bubbels!
Ik denk niet dat veel mensen hier ooit wat van hebben gehoord, maar het heeft wel effect voor een heleboel. Het is heel simpel en toch kalmerend; neem een heldere drank met koolzuur en giet het in een glas. Denk hierbij aan mineraalwater of crystal clear. Voor deze oefening maakt het opzich niet zo veel uit of de drank goed smaakt, maar het is natuurlijk handig dat je werkt met een drankje dat je ook lekker vindt om te drinken. Wanneer je het drankje in je glas hebt zitten is het enige wat je moet doen.. Kijken. Stel je voor dat elke bubbel die naar de oppervlakte komt en ploft een van jouw zorgen is. Elke bubbel is een zorg die jij alleen maar opmerkt en laat gaan. Doe dit net zo lang totdat jij je wat rustiger in je vel voelt zitten. En daarna mag je het opdrinken (:

2. Koken
Koken is mijn stress-remedie! Het maakt bij koken echt niet uit of je een aspiring chef bent of een complete beginner, als je er maar lol in hebt. Als je een betere kok bent, dan zou je bijvoorbeeld een avondmaal kunnen maken voor de hele familie. En als je een beginner bent, kan je je wanen in de wereld van gezonde smoothies, lekkere fruit desserts, bladerdeeg-kunsten, etcetera. Ik zeg maar, iedereen is een chefkok als je een recept kan volgen. Dus, hup, het internet op als je geen creativiteit hebt of als je niet zeker weet hoe je datgene moet maken wat jij op je bord wilt hebben. Schort vastknopen, haar in een staart, muziek op en lekker koken!

3. Meditatie en/of Yoga
First of all, je hoeft echt geen slangenmens te zijn als je aan yoga wilt doen. Ik ben zo lenig als een boomstronk en ik vind yoga heerlijk. Niemand zegt dat je minutenlang een positie moet vasthouden: Als het niet lukt of er begint wat pijn te doen, dan hou je toch eventjes pauze? Yoga is een perfecte vorm van meditatie voor mij omdat ik mij al snel begin te vervelen als ik alleen maar op mijn ademhaling moet letten. Met yoga moet je namelijk letten op je ademhaling, je bewustzijn en op je plek blijven zitten in de juiste houding. Kortom; je hebt te veel om te doen om je nog zorgen te maken. Het is ook fijn als je muziek op zet, het is beter om mee te neuriën met de lyrics dan om aan je zorgen te denken. Ook is het goed om bijvoorbeeld mantra’s op te zeggen. Wil je beginnen aan yoga maar je weet niet welke als beste geschikt is voor jou? Ik ben via de Happinez tijdschriften in contact gekomen met Kundalini Yoga, wat voor mij geweldig heeft uitgepakt. Neem een kijkje op het internet voor inspiratie of gewoon voor een gehele kundalini yoga uitleg.

Bij meditatie is het het doel om in een fijne positie te gaan zitten. Dit is voor veel mensen de kleermakerszit of gewoon in een ligpositie. Doe je handen op een fijne plek, waar ze uit kunnen rusten en wat vooral ontspannen aanvoelt. Je hoeft je ogen niet dicht te doen, alhoewel het handiger zou zijn als je al gestrest bent: Zo voorkom je dat je om je heen gaat kijken en nog erger afgeleid raakt. Probeer vanuit je buik te ademen en let op je ademhaling. Tel je ademhaling, voel de energie bij elke inademing door je lichaam stromen en voel de energie eruit vloeien wanneer je uitademt. Wanneer je andere gedachten krijgt, is het niet de betekenis dat je meditatie mislukt. Alle gedachten en gevoelens mogen er zijn, het enige wat jij ermee moet doen is het opmerken ervan. Merk ze op, ze zijn aanwezig, laat ze gaan. Ontspan.

4. Bewegen
Mijn lievelingsmanier van bewegen is dansen. Met een sigaretje dans ik op fijne 60’s muziek op mijn platenspeler met gedimde lichten. Dit is een hele fijne manier om te ontspannen, de enige dingen waar ik aan denk zijn de muziek, mijn bewegingen en hoe fijn het zou zijn als ik een danspartner bij de hand zou hebben.. Hoe dan ook, ik beweer niet dat iedereen zou moeten dansen, maar het punt is dat beweging je kan helpen met ontspannen. Je bent gefocust op je beweging en daarna ben je misschien zelfs wel te uitgeput om je nog zorgen te maken. Om te voorkomen dat je tijdens het bewegen afgeleid raakt, kan je muziek opzetten. Het maakt niet uit of je aan het schoonmaken, hardlopen, schuifelen of aan het opdrukken bent, als je maar in jouw zen zone zit.

5. Creatief bezig zijn
Maak een tekening, beschilder je muur, bedenk nieuwe outfits, schrijf een gedicht, maak foto’s, doe iets! Als je creatief bezig bent dan ben je erop gefocust dat je resultaat er goed uit komt te zien en dat jouw gevoelens en/of bedoeling er in terugkomen. Aangezien valentijnsdag eraan komt, zijn er op internet heel veel DIY (Do It Yourself) projecten te vinden. Geen lover? Dan maak je toch wat leuks voor je vrienden? En of het nou valentijnsdag is of niet, er zijn genoeg leuke creatieve projecten op het internet en in je hoofd te vinden. Get crafty!

 

XOXO
Aida

